هدف از طراحی این وبلاگ،پاسخ به هفدهمین پرسش مهر ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی،می باشد
امید است مطالب این وبلاگ مورد توجه شما خوبان و تمام مخاطبین عزیز قرار گیرد.
- - - - - - - - - - - - - - - -
مدیریت وبلاگ: مریم رضایی

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

جستجو

سخنی از بهشت

بایگانی

نويسندگان

نظرسنجی

اوقات شرعی

=

پربازديدترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

۰

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در شب، «بهداشت روانی» نوجوان را به خطر می‌اندازد

اجتماعی


دستگاه های دیجیتال دو ساعت قبل خواب خاموش شوند

تحقیقات تازه نشان داده که صرف وقت نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی هنگام شب با از میان بردن زمان خواب به نوجوانان آسیب می‌رساند و سبب افزایش خطر ابتلای آنها به افسردگی و اضطراب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، پرسشنامه‌ای که بیش از 460 نوجوان در یک مدرسه متوسطه در اسکاتلند در مورد شیوه معمول حضورشان در رسانه‌های اجتماعی و استفاده شبانه از سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر پر کرده‌اند، نشان می‌دهد که بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کیفیت خواب تنوجوانان رابطه‌ای معکوس وجود دارد. این امر اگرچه ممکن است ناشی ازتأثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی بر خواب نوجوانان باشد، اما احتمال دارد از استفاده این افراد از شبکه اجتماعی به علت مختل شدن خوابشان به علل دیگر حکایت داشته باشد.

به گزارش گاردین، در این تحقیق که توسط تیم پژوهشی از دانشگاه گلاسکو انجام شده، به دانش‌آموزان در سنین 11 تا 17 سال پرسشنامه‌ای نیز در مورد کیفیت خواب، اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی داده شده و از آنها در مورد میزان صرف وقت و علاقه به شبکه اجتماعی، احساس نیاز به اینکه هفت روز هفته و بیست‌و چهار ساعت شبانه‌روز آنلاین باشند و اضطراب ناشی از این امر که نتوانند بلافاصله به پیام‌ها یا پُست‌ها پاسخ دهند، سؤال شده است.

دکتر هدر کلیلند وودز در مقاله‌ای که در روز جمعه در یک کنفرانس انجمن روانشناسی بریتانیا در منچستر ارائه شده، گفته است که بررسی آنها نشان داده است که کودکان و نوجوانان در سنین 11 سالگی به شکل قابل توجهی از فیس بوک و توییتر استفاده می‌کنند. برخی از دانش آموزان این مدرسه در گلاسکو از چند دستگاه‌ مختلف – مثلاً یک تلفن و یک تبلت- برای مشاهده چندین سایت‌ها به طور همزمان و «در ساعات اولیه صبح» استفاده می کنند. به گفته این پژوهشگر، «نوجوانی را می توان دوره افزایش آسیب‌پذیری برای شروع افسردگی و اضطراب دانست و کیفیت خواب ضعیف ممکن است به نابسامانی روانی کمک کند.»

وی می‌افزاید: «مهم این است که می‌دانیم رسانه‌های اجتماعی تا چه اندازه با این امر مرتبطند. شواهد روزافزون تأیید می‌کنند که رابطه‌ای میان رسانه‌های اجتماعی و کاهش تندرستی، به ویژه در دوران نوجوانی، وجود دارد اما در این پژوهش علت امر مشخص نشده است.»

این پژوهشگر که خود مادر دو کودک است، با تأکید بر به خطر افتادن «بهداشت روانی» نوجوانان به علت استفاده شبانه از رسانه‌های دیجیتال مفهوم «غروب دیجیتال» را در این سخنرانی مطرح کرده است؛ به این معنی که به همان شکل که باید حدود دو ساعت پس از غروب خورشید خوابید، باید دستگاه‌های دیجیتال خود را نیز دو ساعت پیش از خواب خاموش کنیم تا خوابمان بهبود پیدا کند.

پژوهش جداگانه‌ای در مورد استرس در نوجوانان که در برنامه ملی خدمات شهروندی بریتانیا انجام شده است، نشان می‌دهد که دختران نوجوان از رسانه‌های اجتماعی برای کاهش اضطراب و نگرانی خود استفاده می‌کنند.

این تحقیق از 1000 دختر نوجوان 12 تا 18 ساله نشان داده است که از هر 10 دختر نوجوان، 9 نفر در سال گذشته استرس را تجربه کرده‌اند و 7 نفر دچار نشانه‌های بیماری ناشی از استرس شده‌اند. اما این نوجوانان به جای گفت‌و‌گو با پدر و مادرشان بیشتر مایل هستند به رسانه‌های اجتماعی روی آورند تا به جای فشارهایی که تحمل می‌کنند، حواس‌شان معطوف به چت و وبگردی و صفحات فیس‌بوک باشد.

 

گزارش از: ساسان گلفر

 



 


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی